RECEPTY OD ZDEŇKA

Právě je : - Přeji Vám hezký zbytek dne a děkuji za návštěvu...

Dnes je .

Statistika

Jak uspořit při vaření

50 úsporných tipů a triků do vaší kuchyně 

Finanční krize zle dotírá na rodinné rozpočty. Nastal proto čas úspor. Češi jsou národem gurmánů, takže není divu, že neradi šetří na jídle. Přesto lze i v kuchyni seškrtat náklady a připravit přitom chutné pokrmy.

Tady je 50 tipů a triků, jak ušetřit!

 

ÚSPORY PŘI VAŘENÍ

1. Nerovné dno prodlouží dobu vaření, vybírejte proto hrnce s plochým dnem na daný typ sporáku.

2. Vybírejte správnou velikost hrnce pro dané množství jídla.

3. Po vypnutí ohřívače, lze ještě 5 až 10 minut pokrm dovařit na zbytkovém teplu.

4. Nezapomínejte na pokličku! Příprava pokrmu se při použití pokličky zkracuje až třikrát!

5. Pokrmy duste, vařte v páře a v mikrovlnce. Zachovají se tak co možná nejvyšší výživné hodnoty, uvaří se dříve a ušetříte na energii.

6. Nebojte se »papiňáku«, dnes se vyrábí již jen bezpečné typy a zkracují přípravu pokrmů minimálně o 50%.

7. Velmi dobře vedou teplo a snižují dobu pečení tmavé, lakované nebo smaltované formy a pekáče.

8. Horkovzdušné trouby jsou úsporné! Můžete v nich umístit více věcí najednou, a péci tak efektivně a kratší dobu.

9. Nevařte od oka. Všechny potraviny si před vařením zvažte nebo doměřte, špetka se tak nepromění v celou lžíci.

10. Uvařte větší množství jídla a vězměte si ještě porci do práce.



LEVNĚJŠÍ KUCHTĚNÍ

11. Pro zvýšení sytícího efektu jezte zeleninu před hlavním jídlem. Další porce pak bude menší.

12. K snídani je nejlepší volbou ovesná kaše. Je levná, výživná a spolehlivě zasytí až do oběda.

13. Jako přílohu zkuste levné luštěniny, které navíc rychle zasytí. Aby nenadýmaly, déle je namáčejte.

14. Uvaříte-li si květák, vodu nevylívejte, ale ještě z ní udělejte polévku pro celou rodinu. Stejně tak připravte vývar z každého vařeného masa.
15. Nahrazujte z daného množství ingrediencí půlku levnou – a často také dietnější variantou. Většinu pokrmů dobře nastavíte třeba zeleninou nebo namočeným chlebem.

16. Vařte větší kusy masa a drůbež vcelku. Z jednoho pečeného kuřete máte báječnou večeři, ze zbylého masa náplň do chlebů a z kostí ještě skvělou polévku!

17. Karbanátky budou méně kalorické a »rozmnožíte je«, pokud nahradíte třetinu masa strouhanou mrkví nebo bramborem.

18. Bramborové placky můžete také nastavit nastrouhaným jablkem. Budou tak také chutnější.

19. Maso do guláše může s klidem nahradit rostlinným tofu či seitanem. Je dietnější, levnější, ale stejně chutné.

20. Husté smetanové polévky vyměňte za stejně lahodný vývar ochucený feferonkou.

21. Tučné a drahé majonézové dresinky nahraďte trochou oleje, balsamikovým nebo vinným octem.

22. V bramborovém salátu nahraďte majonézu bílým jogurtem nebo sýrem cottage

23. Při mlsání nahraďte drahé a nedietní čokoládové zmrzliny vodovou ovocnou dření.

24. Dvojnásobné množství sněhu ušleháte, když na každý bílek přidáte 1 lžíci studené vody.

25. Žloutky při šlehání nabudou, když k nim přidáte lžíci vlažné vody.

26. Když nemáte bílé víno do receptu, stačí v trošce octa rozpustit 2 kostky cukru a zavařit vše do omáčky.

27. Maso na guláš bude nebudete muset příliš dochucovat, když ho předem asi na den naložíte do sójové omáčky.

28. Co si připravit levné pečené brambory s vůní exotiky? Přidejte ke konci pečení trošku kremžské hořčice.

29. Tvaroh můžete nastavit, nastrouhaným vařeným brambor. Tvarohu přibude a bude jemnější.

30. Mějte také vždy v mrazáku připravený špenát, který se dá rychle použít téměř na cokoliv.



ABY JÍDLO VYDRŽELO

31. Pažitka i jiná zelenina vydrží v ledničce jako čerstvě několik dní, když ji nejdříve důkladně propláchnete pod tekoucí studenou vodou, pak necháte okapat a zabalíte do alobalu.

32. Plátky tvrdého sýra vydrží v mikrotenovém sáčku dlouho čerstvé, když k nim přidáte 2 kostky cukru.

33. Když potřete okraje sýrových plátků olejem, zabráníte jejich předčasnému okorávání.

34. Aby se majonéza v salátu nezkazila, musí mít všechny přísady pokojovou teplotu.

35. Nepovedenou drobenku nevyhazujte! Přideje do ní trochu mouky a znovu ji promíchejte.

36. I staré kvasnice se dají oživit, když je rozdrobíte najemno v misce a jemně posypete moučkovým cukrem.

37. Ostrost přepepřený pokrm zmírníte, když na větší kusy nakrájíte jablka, která vložíte do jídla a krátce povaříte.

38. Aby chlebíčky a jednohubky do druhého dne neokoraly, přikryjte je v ledničce čistou navlhčenou utěrkou.

39. Máte-li málo omáčky, dolijte ji vodou. Barvu jí dodá silně zkaramelizovaný cukr. Nakonec omáčku zahustěte moukou a dochuťte dle potřeby.

40. Nevyhazujte připálené jídlo. Nejdříve vše, co je poživatelné, přelijte do jiného hrnce. Přidejte k tomu čistou korkovou zátku nebo krajíc chleba a povařte. Obojí na sebe naváže příchuť spáleniny.



ŠETRNÉ NAKUPOVÁNÍ

41. Do obchodu choďte s přesně sestaveným seznamem a domů si přineste skutečně jen to, co na něm máte zapsáno.

42. Neberte sebou na nákupy děti, podle statistik se takový nákup prodraží až o čtvrtinu!

43. Sledujte reklamní letáky supermarketů a využívejte jejich slevové akce.

44. Nebojte se stát členy klubů spotřebitelů. Většinou z toho vyplývají nezanedbatelné slevy.

45. Balené vody se nevyplatí kupovat, většině domácností v ČR teče z kohoutku kvalitní pitná voda.

46. Nekupujte drahé limonády, stejně tak poslouží i studený ovocný čaj, který je navíc zdravější.

47. Nakupujte ve velkém a podělte se. Obří balení rýže nebo těstovin vás vyjde podstatně levněji.

48. Kupujte to, co vydrží. Například ovesné vločky na rozdíl od pečiva neztvrdnou…

49. Mějte vždy v zásobě těstoviny, kuskus nebo rýže, plechovku rajčat a kukuřice – vždy se z nich dá něco uvařit.

50. Nechoďte nakupovat hladoví. Je prokázáno, že tak toho nakoupíte mnohem víc a zbytečně.

 

Nahoru