RECEPTY OD ZDEŇKA

Právě je : - Přeji Vám hezký zbytek dne a děkuji za návštěvu...

Dnes je .

Statistika

50 nesmyslů o jídle

Co děláte špatně?!

 

Hranolky? Po těch se tloustne! Hodně cukru? Zaděláváte si na cukrovku! Dieta a uzeniny? To nejde k sobě… Omyl, omyl, omyl! To, co se mezi lidmi říká o stravování, výživě nebo hubnutí, ještě nemusí být pravda. Některé mýty o jídle jsou už dávno vyvrácené!

 

 

Změnily se technologie, lékařské výzkumy také leccos obrátily naruby a nedělní oběd nemusí nutně znamenat kus pořádně prorostlého vepřového. Nevěřte těmhle nesmyslům… Tady je 100 největších stravovacích omylů a chyb!

 

 

1. Po hranolkách se tloustne

Omyl! Tedy pokud je nesmažíte či nefritujete v několika litrech oleje. Zdravou variantou jsou hranolky, které se připravují na suchém plechu v troubě. Pak obsahují minimum tuku, chutnají výborně a jsou mnohem zdravější než opečené ve friťáku.

 

2. Po 17. hodině se nesmí jíst

Omyl! Doporučuje se nejíst dvě až tři hodiny před spaním. Pokud se tedy nechystáte na kutě po večerníčku, klidně si dopřejte večeři o hodinku později.

 

3. Sýry jsou zdravé

Omyl! Bohužel hlavně v Česku tolik oblíbené taveňáky mají vysoké procento tuku. Ideální je konzumovat sýry s 30 % a nižším obsahem tuku.

 

4. Coca-cola pomáhá při průjmu

Omyl! Pít colu při průjmu je nebezpečné. Vysoký obsah cukru v nápoji způsobuje ještě větší vylučování vody – to není při průjmu vhodné.

 

5. Půst je zdravý

Omyl! Nezhubnete. Jen se odvodníte a ochabnou svaly. Tuk zůstává. Tělo si dělá rezervy tukových zásob pro další pokus (jojo efekt).

 

6. Cukr způsobuje cukrovku

Omyl! Tělo potřebuje denně 100 až 200 g cukru. Potřebujete ho pro správnou činnost mozku, ledvin, svalové hmoty a krevního oběhu. Správné množství hladiny cukru také udržuje stabilní tělesnou teplotu. Problém nastává při nadměrné konzumaci. Ta může způsobit nadváhu a také už zmíněnou cukrovku.

 

7. Po light produktech se hubne

Omyl! Light potraviny mají buď snížený obsah tuku nebo cukru. Také některé další složky (např. zahušťovadla) energetický příjem zvyšují.

 

8. Biopotraviny jsou lékem na všechno

Omyl! Jsou jen zárukou toho, že byly vypěstovány bez umělých hnojiv a chemických postřiků a dobytek se pásl v přírodě. Biopárek nebo biochipsy jsou však stejně tučné jako jejich průmyslové protějšky.

 

9. Tmavé pečivo je vždy celozrnné

Omyl! Může být jen přibarvené pražením ječmene nebo žita. Dívejte se na složení. Mouka, které je v chlebu nejvíce, musí být na prvním místě.

 

10. Při dietě jsou uzeniny tabu

Omyl! Šunku, kladenku nebo moravské uzené si klidně dejte. Ale na párky a levné či trvanlivé salámy zapoměňte. Obsahují minimum masa.

 

11. Ořechy jsou zdravé a vhodné při dietě

Omyl! Deset deka oříšků má vesměs 2 až 3 tisíce kilojoulů, což je polovina doporučeného denního příjmu při hubnutí.

 

12. Tuk z jídla se ukládá do tukových polštářů na těle

Omyl! Tuk je životně důležitá složka výživy. Je obsažen v masu, v mléčných výrobcích a sladkostech. Denně by ho měl každý zkonzumovat 80 – 120 g za den. Pokud se tento limit zásadně překračuje, pak může tuková složka v potravinách způsobit obezitu a vysoký cholesterol.

 

13. Stoprocentní a nepřislazované džusy jsou jako zdravá výživa

Omyl! Džusy sice obsahují vlákninu, což je jejich plus, ale také spoustu ovocného cukru, a to je jejich minus. Litr znamená 2000 kJ. Raději si je řeďte poměrem 1:1

 

14. Kalorie jdou na tloušťku

Omyl! Každý člověk (podle toho, co dělá) by měl denně přijmout 1400 až 2000 kcal (5880 – 8400 kJ). Kdo zkonzumuje méně doporučeného kalorického příjmu, jeho mozek přeřadí na úsporný režim a to málo energie si ukládá do tukových zásob.

 

15. Ovoce je zdravé

Omyl! Obsahuje sice spoustu vitamínů, ale také mnoho cukrů. Takže vhodné je ho konzumovat hlavně dopoledne nebo před sportovním výkonem, večer už určitě ne. Energie z ovoce nemá šanci se před spaním efektivně zpracovat.

 

16. Je třeba užívat vitaminové doplňky

Omyl! Odborníci naopak varují před přílišným a neuváženým užíváním potravinových a vitamínových doplňků. Tělo stejně část z nich neumí zpracovat.

 

17. V malé míře může být pivo prospěšné.

Omyl! Jde však skutečně o velmi, velmi malé množství, což lidé chápou často nesprávně. U mužů se jedná o pouhý půllitr piva denně, u žen o tři deci piva denně.

 

18. Když vypiji denně dost čaje, kávy a 100%ovocných džusů,

nemohu mít nedostatek tekutin.

Omyl! Černý čaj, stejně jako zelený a káva, obsahuje kofein, který organismus odvodňuje. 100% džusy obsahují vlákninu, která na sebe v trávicím traktu váže tekutiny.

 

19. Ovocný jogurt je zdravý

Omyl! Ovocných jogurtů je celá škála. Mohou obsahovat kromě zdravé bílkoviny a živých biokultur také mnoho tuků i cukrů. Proto je dobré si přečíst energetické údaje na obalu.

 

20. Zelenina chrání před rakovinou

Omyl! Žádné výzkumy odborníků v EU nepotvrdily vliv konzumace zeleniny na sníženou možnost nádorových onemocnění.

 

21. Čokoláda není zdravá

Omyl! Ovšem není čokoláda jako čokoláda. Pokud sníte kousek kvalitní čokolády s obsahem kakaového oleje, rostlinného tuku a množstvím cukru mezi 30 až 40 g, nijak si neublížíte ani nepřiberete. Naopak levné »čokolády« ani čokoládami doopravdy nejsou. A ty právě pro linii představují největší nebezpečí. Obsahují jen mnoho cukrů a přemíru tuku.

 

22. Po bramborách se tloustne

Omyl! Objem sacharidů v bramborách je menší než u rýže, těstovin a knedlíky. Takže brambory při hubnutí ano.

 

23. Mléko zahleňuje

Omyl! Dodnes neexistuje klinická studie, která by tento argument podporovala. Mléko a mléčné výrobky jsou pro naše zdraví velice důležité.

 

24. Když potřebuji zhubnout, musím vyměnit tuky za sacharidy

Omyl! Tento přístup k hubnutí, který byl populární v osmdesátých letech, prostě nefunguje. I když je potravina označena jako »bez tuku«, může přesto obsahovat velké množství kalorií ze sacharidů nebo i přímo cukru.

 

25. Zaručeně fungující dietou je dělená strava

Omyl! Sacharidy a bílkoviny se prý spolu nesnášejí, což vede k zažívacím potížím a následně k přibírání na váze. Avšak jen velmi málo jídel jsou čisté sacharidy nebo čisté bílkoviny, většinou jde o mix obou.

 

26. Kečup škodí dětem

Omyl! Koncentrace barviv nezpůsobí o nic víc škody než normální jablko

 

27. Vejce zvyšují cholesterol

Omyl! Zvyšovaly by ho výrazně, pokud byste konzumovali víc než 5 kousků týdně. Podle odborníků ale zdravému člověku ani jedno vejce denně neuškodí.

 

28. Po ovoci se nesmí pít

Omyl! Ne po každém. Některé ovoce můžete spláchnout douškem vody bez obav. Ale rozhodně se nedoporučuje pít po peckovitém ovoci, zvláště třešních.

 

29. Musíte vypít minimálně osm sklenic vody denně

Omyl! Neustálé zdůrazňování pitnému režimu může vést až k hysterii, kdy se do sebe člověk snaží nalít co nejvíce tekutin. Příliš mnoho vody může vést až k sodíkové nerovnováze v těle.

 

30. Existují jídla, po kterých se hubne

Omyl! Pouze zbožné přání. Nejblíže tomuto mýtu je dieta založená na zvýšeném příjmu vlákniny.

 

31. Tuky jsou nezdravé

Omyl! Tuky hradí podstatnou část celkové energetické potřeby organismu. Malé množství rostlinných tuků (nejlépe olejů) je zdraví velice prospěšné.

 

32. Pití zabrání kolapsu z horka

Omyl! Jen částečně, a vhodné jsou pouze ovocné čaje, zelený čaj, voda nebo ředěné méně sladké šťávy. Nevhodná je káva, černý čaj, alkohol.

 

33. Tělo potřebuje sůl, není-li jídlo pořádně slané, je třeba ho dosolit

Omyl! Tělo sice opravdu sůl potřebuje, ale v Česku se solí nadmíru. Sůl často přebije veškerou chuť pokrmu. Za den byste neměli překročit množství 1 čajové lžičky soli.

 

34. Přísady jsou vždycky nebezpečné

Omyl! Všechny u nás přípustné přísady (např. barviva, konzervační prostředky, chuťové a aromatické přídavky) podléhají přísným testům nezávadnosti. Jsou povoleny, jen když našemu organismu neškodí.

 

35. Sladidla jsou nebezpečná

Omyl. Žádné studie nedokazují, že umělá sladidla škodí zdraví. Pokud jsou jimi slazeny nápoje, neobsahují žádné nebo minimum kalorií. To ocení především ti, kteří chtějí shodit.

 

36. Hladovět znamená hubnout

Omyl! Pokud hladovíte, organismus okamžitě přepne do úsporného režimu a i to málo, co sníte si uloží do tukových zásob na horší časy.

 

37. Nesnídat znamená hubnout

Omyl! Bez snídaně se tělo obtížně nastartuje na denní provoz. Také tělesná teplota je nižší než by měla být. Naopak platí, kdo nesnídá, přibírá na váze.

 

38. Ovoce, zelenina, obiloviny jsou vždycky zdravé

Omyl! Pokud se budete živit jen jimi, můžete trpět nadýmáním a průjmem. A strava složená jen z obilnin může vést až k podvýživě.

 

39. Vápník způsobuje kornatění tepen.

Omyl! Při kornatění tepen vznikají na žilních stěnách nenadálé usazeniny, příčinou ale není vápník. Ten je pro tepny škodlivý až v případě, že už jsou poškozeny.

 

40. Syrové potraviny v žaludku kvasí

Omyl! Člověk je přežvýkavec, a proto mu jídlo v žaludku nemůže zkvasit.

 

41. Máslo zvyšuje hladinu cholesterolu

Omyl! Množství cholesterolu v másle nebo margarínu je tak nízké, že jeho hladinu v krvi neovlivňuje.

 

42. Ovocná příchuť je z ovoce

Omyl! Citronový čaj není totéž co čaj s příchutí citronu. Zatímco první je vyroben ze skutečných citronů, druhý je pouze ochucen aromatickou látkou, třeba kyselinou citronovou. Stejné je to se zmrzlinou, dezerty, bonbony, sirupy a limonádami.

 

43. Vláknina chrání před rakovinou

Omyl! Čtyřleté sledování více než 4000 dobrovolníků neprokázalo žádný rozdíl mezi těmi, kteří jedli stravu bohatou na vlákninu, a těmi, kteří se stravovali normálně.

 

44. Dojíst po dětech nevadí

Omyl! Pokud to děláte pokaždé, s odůvodněním, že to přeci nevyhodíte. Škodíte sami sobě. Díky dojídání zvýšíte výrazně svůj kalorický příjem

 

45. Dietě napomůže bílé víno

Omyl! Tedy pokud ho vypijete deci, tak je to zanedbatelné. Dvojka vína má 450 kJ, vypijete-li lahvinku, přijmete skoro 1500 kJ a samé cukry!

 

46. K zakázaným potravinám si nesmím ani přivonět

Omyl! Dieta nesmí být obdobím mučení. Občas můžete hřešit. Pokud máte nezvladatelnou chuť na čokoládu, malý kousek si s klidným svědomím dopřejte.

 

47. Méně jídla znamená méně kalorií

Omyl! Zkuste jíst alespoň 3 jídla denně. Začněte ráno zdravou snídaní. Snídaňové menu vybírejte obezřetně. Nízkokalorický muffin může obsahovat až 400 kalorií, proto experti doporučují raději vajíčko, krajíc chleba a sklenici 100% džusu. Po takové snídani (obsahuje 250 kalorií) budete určitě zasyceni až do oběda.

 

48. K snídani stačí hrnek kávy

Omyl! Hlavní část celodenního jídla by se měla snít během rána, dopoledne a brzkého odpoledne. Snídaně je grunt! Podle čínské medicíny jsou ideální například kaše.

 

49. Pouze umělá sladidla při dietě

Omyl! Umělá sladidla jsou sice bez kalorií, ale ovšem pozor, tento cukr necukr podporuje chuť na sladké. To je způsobeno snížením hladiny glukózy v krvi po jeho konzumaci.

 

50. Karob je dietní čokoláda

Omyl! Myslíte si, že výměnou čokolády za karob (rostlina podobné chuti jako čokoláda) máte vystaráno? Chyba lávky. Karob má totiž stejné množství kalorií, sacharidů a bílkovin jako čokoláda.

 

Nahoru